Friday, November 9, 2012

Bagaimana kami pilih OP??

Salam Readers



 Sebelum membuat pilihan untuk official photograper, saya dan Encik Tunang dah list out kan kriteria yang kiteorang nak dekat OP & gambar kami nanti :














1. Bujet 
Bujet adalah sangat penting yee kawan-kawan, make sure korang dah tetapkan berapa bujet, so tak de lah isu over bujet nanti..















2. Hasil kerja jurugambar tu..
Hari-hari saya dan Encik Tunang sampai penat lah kami survey gambar-gambar pengantin dekat fb tu,hehe..
Banyak jugaklah OP yang kami mintak quotation harga & buat perbandingan harga dekat situ. Kami suka hasil gambar yang nampak natural dan ada gaya tersendiri..Lihat dan Study contoh album dan gambar-gambar mereka dulu.. Encik Tunang sangatlah particular tentang perkara nie, ada satu OP kami tak jadi nak ambil sebab susunan gambar hasil sentuhan dieorang yang agak serabut..













3. Senarai Pakej yang dieorang sediakan & harga
Sangat Penting since our wedding dekat Muar, kalau kami ambil photograper luar johor mesti ada tol charge, tempat tinggal untuk OP, travell charge dieorang lagi..ada jugak OP yang kira slot ikut jam, so ada kekurangan lah masa situ sebab kalau majlis start lambat sikit tengah-tengah bersanding atas pelamin, OP pulak dah cukup time..kena lah ambil gambar guna handpone sendiri nanti..susah kan.. Ada juga OP yang tak cover semua event, contohnya dia cuma cover majlis resepsi dan bertandang..kalau macam dekat johor selalu ada majlis berinai malam selepas bernikah,so kalau OP tak cover agak rugi lah kan..So better ask them whatever question yang uolls tak faham yee..




4. Please check OP tersebut
sekarang nie ada banyak sangat OP yang penipu kan..confirmkan dekat mana business address & office OP tersebut (kalau freelance kena double triple check tau) macam saya dan Encik Tunang, kami selesa pilih OP yang berdaftar dengan MWPPM (Malay Wedding & Potrait Photography Malaysia). 

5. Payment method/cara pembayaran
It depends pada korang, ada macam-macam cara pembayaran OP nie, pilih yang tak membebankan korang yee..ada OP yang offer bayar 30% deposit dan next payment sebelum majlis atau semasa dapat album..










 
 6. Pergi survey bila ada event Pengantin
Selalunya setiap kali ade event pengantin, OP akan buat banyak free gift, sila buat perbandingan antara OP yang ada..Lebih banyak pilihan, ada banyak free gift dan diskaun yang dieorang offer..yee lah sebab nak compete dengan harga OP yang lain.


Erm..ada lagi tak, mungkin ada beberapa lagi tips yang tertinggal..buat masa nie itu saje lah yang saya boleh share :)







4 comments:

  1. wahhh ...
    tip yg bagus nih ..
    iera pon mmg ngah survey OP jgak..
    takut kna tipu ...
    bnyk sgt kes skang nih ...
    yg dlm list skang pon member @ kenalan member yg mmg OP..
    xbrani nk deal ng org luar ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. iera,kalau member sendiri lagi senang kan,
      boleh save budget,hehe harga kawan-kawan :)

      Delete
  2. betoL..Sya pon after tunang ri2 br reaLized few things about photographer

    ade certain tu tang pics (edited) memang cantek, tp xbyk moments captured.byk missed certain things. So, lesson learned. After this memang Sya akan particular part photographer.uhukkk

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe,same-same laa kita belajar dari pengalaman..
      it is the happiest moments,mesti nak yang terbaik kan :)

      Delete

mompreneur

Assalamualaikum kesayangan. its me. right now.